Oral communicative competence of early childhood education students embodied in their oral narrations elaborated with an app

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4151/S0718-0934202401150980

Keywords:

competencia comunicativa, producción oral, app, engagement, Educación Infantil

Abstract

Digital storytelling apps can be suitable for stimulating and assessing oral communicative competence, which consists of the linguistic, sociolinguistic and pragmatic competences. Therefore, after evaluating the immersive potential of the app Imagistory and its ability to foster oral production in early childhood education, this empirical research—non experimental, descriptive and observational—focuses on: 1) assessing the oral communicative competence of early childhood education students (N=93), through the recording of their oral speech via this app, and 2) identifying the relationship between the competence level showed and the engagement generated by the narrative task with the app. The methodology is mixed: qualitative, attached to the hermeneutic paradigm—as the researchers analyses the content of the stories created considering the indicators related to the oral communicative competence—, and, quantitative, linked to the statistical treatment of data collected with an instrument designed and validated (α=0.805). The results highlight a medium-high competence level of the students, regardless of their age and genre. Good pronunciation is detected as well as a correct use of morphological elements, verbal tenses, and vocabulary in their oral productions. This competence correlates significantly with the engagement generated by the app. The sequence of illustrations included has increased their interest, curiosity, and immersion in the story, thus contributing to the creation of a coherent and cohesive oral story. In conclusion, these tools allow assessing the oral speech in early childhood, developing the initial diagnosis of this competence, detecting their limitations, and verifying their progress.

Author Biographies

M. Esther Del Moral Pérez, Universidad de Oviedo

Catedrática de Universidad. Imparte TIC aplicadas a la Educación. Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad de Oviedo (España). Cuenta con 4 sexenios de investigación. Coordina el Grupo de Investigación TECN@: Tecnología y Aprendizaje. Investigadora principal de Proyectos competitivos, autora de artículos de impacto en revistas prestigiosas. Áreas de Investigación: medios de comunicación, alfabetización digital, TV e infancia, videojuegos, redes sociales, realidad aumentada, aplicaciones digitales, gamificación, educación en el ámbito rural, etc. Realizó estancias de investigación en: Calgary (Canadá), Poitiers (Francia), Friburgo (Alemania), ITD Génova (Italia). Impartió cursos en universidades iberoamericanas (Chile, México y Perú).

M. Rosario Neira-Piñeiro, Universidad de Oviedo

Profesora Titular de Universidad. Imparte docencia en asignaturas del Área de Didáctica de la Lengua y la Literatura en la Facultad de Formación del Profesorado y Educación (Universidad de Oviedo). Es miembro del Grupo de Investigación TECN@: Tecnología y Aprendizaje. Ha participado en proyectos de investigación sobre tecnología educativa y sobre didáctica de la lengua. Áreas de Investigación: Literatura infantil y su didáctica, cine y medios audiovisuales, TIC en la educación, TIC en la didáctica de la literatura.

Nerea López-Bouzas, Universidad de Oviedo

Estudiante de Doctorado en Educación y Psicología con una Beca de Formación del Profesorado Universitario (FPU). Maestra de Educación Infantil y Máster Universitario en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Primaria. Colabora con el Departamento de Ciencias de la Educación y es miembro del grupo de investigación TECN@: Tecnología y Aprendizaje de la Universidad de Oviedo. Sus líneas de investigación se centran en la integración de recursos tecnológicos en el proceso de enseñanza-aprendizaje, educación inclusiva, aplicaciones digitales, realidad aumentada, gamificación, análisis de narrativas audiovisuales, etc.

Jonathan Castañeda-Fernández, Universidad de Oviedo

Profesor de la Universidad de Oviedo adscrito al área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE). Licenciado en Pedagogía (obteniendo el Premio Nacional de Terminación de Estudios Universitarios) y Doctorado con mención internacional por la Universidad de Oviedo, logrado gracias a una beca de Formación de Profesorado Universitario (FPU) y una estancia de investigación predoctoral en la Universidade Lusiada de Lisboa. A nivel docente ha impartido asignaturas prioritariamente vinculadas a la investigación y la evaluación educativa. Y a nivel investigador ha participado en diversos proyectos (líneas: evaluación de actividades formativas, enfoques de aprendizaje, ecosistemas para construir ciudadanía global, etc.) y en la actualidad forma parte del grupo de investigación “TECN@: Tecnología y Aprendizaje” de la Universidad de Oviedo.

Published

2024-08-05

How to Cite

Del Moral Pérez, M. E., Neira-Piñeiro, M. R., López-Bouzas, N., & Castañeda-Fernández, J. (2024). Oral communicative competence of early childhood education students embodied in their oral narrations elaborated with an app. Revista Signos. Estudios De Lingüística, 57(115), 426–447. https://doi.org/10.4151/S0718-0934202401150980

Issue

Section

Articles