Self-efficacy, Speaking Confidence and Use of Web 2.0 Tools for English Learning

A Structural Equation Model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4151/S0718-0934202401160957

Keywords:

Aula invertida, autoconfianza, autoeficacia, habilidades comunicativas, herramientas Web 2.0.

Abstract

The public health crisis triggered by the COVID-19 pandemic caused schools to adapt their syllabuses and move to an online mode of instruction. In this sense, the aim of this study was to analyze, by means of structural equation models, the effect of English learning self-efficacy on speaking self-confidence, and the effect of self-confidence on the use of Web 2.0 tools in English online learning. The study had a non-experimental, ex post facto quantitative design of explanatory, and cross-sectional nature with a sample of 861 university students. The English Self-Efficacy Questionnaire, Confidence in Speaking English as a Foreign Language Questionnaire, and The Attitude Questionnaire for the Web 2.0 tools were administrated to collect the data. The model showed that speaking self-efficacy exerts a positive influence on self-confidence. Listening self-efficacy revealed a moderately positive influence on self-confidence. The latter fact impacts the use of Web 2.0 tools in a moderately positive way for the development of communicative skills. It was then concluded that those students who believe in their own capabilities (self-efficacy) and who rely on their acquired skills (self-confidence) could have better academic results and could develop L2 linguistic skills through the use of Web 2.0 resources.

Author Biographies

Juan Fernando Gómez, Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Cuauhtémoc de México y Magister en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del inglés como Lengua Extranjera por la Universidad de Jaén. Docente de Inglés de tiempo completo del Departamento de Ciencias Básicas y Áreas Comunes del Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria (Medellín-Colombia). Docente investigador del Grupo CBATA en la línea de Educación para la sociedad.

Jorge Emiro Restrepo, Tecnológico de Antioquia, Institución universitaria

Profesor Asociado y Director del Grupo de Investigación OBSERVATOS en la Facultad de Educación y Ciencias Sociales del Tecnológico de Antioquia (Medellín, Colombia). Doctor (PhD) y Master (MS) en Neuropsicología por la Universidad de Salamanca, España. Biólogo (BSc) por la Universidad de Antioquia, Psicólogo (BA) por la Universidad Cooperativa de Colombia y Filósofo (BA) por la UNAD.

Claudio Díaz Larenas, Universidad de Concepción

Doctor en Educación, y Magíster en Lingüística. Profesor titular del Departamento de Currículum e Instrucción de la Facultad de Educación de la Universidad de Concepción. Trabajo en las asignaturas de didáctica y evaluación del inglés en los programas de Pedagogía en Inglés y Magíster en Innovación de la Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación del Inglés.

Published

2024-12-09

How to Cite

Gómez, J. F., Restrepo, J. E., & Díaz Larenas, C. (2024). Self-efficacy, Speaking Confidence and Use of Web 2.0 Tools for English Learning: A Structural Equation Model. Revista Signos. Estudios De Lingüística, 57(116), 710–732. https://doi.org/10.4151/S0718-0934202401160957

Issue

Section

Articles