Concordant use of the existential verb ‘haber’ (there is/are) in the written language of learners of Spanish as a foreign language

Authors

  • Cecilia Criado de Diego Universidad Nacional de Educación a Distancia

Keywords:

Pluralization, corpus of language of learners, grammatical agreement, error analysis, variation

Abstract

The study presents an analysis of the concordant and non-concordant usage of the existential verb haber (there is/are) in two corpora of language learners: CAES and CORANE. The data is compared with that obtained from a previous study on the pluralization of haber by native Spanish speakers based on CORPES. The purposes are to know how learners experience a phenomenon in variation, and to contribute to the systematization of content regarding standards, usage and geolectal variation in SFL/SSL, so we also propose a way of dealing with the verb haber, aimed at SFL/SSL professionals. The results show that concordant usage among learners is minority compared to non-concordant use, although it is high compared to its use among native Spanish speakers.

Author Biography

Cecilia Criado de Diego, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Cecilia Criado de Diego es doctora en Filología Hispánica por la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Ha sido lectora MAEC-AECID en la Universidad Federal de Viçosa (2005-2007) y en la PUC de Campinas (2013-2015), profesora colaboradora del Instituto Cervantes de Palermo (2011-2012) y formadora de profesores de E-LE/L2 de la Consejería de Educación de España en Brasil y del Instituto Cervantes de Sao Paulo. Sus líneas de investigación son la dialectología y la lingüística aplicada y ha publicado algunos artículos y materiales docentes al respecto. Actualmente coordina el área de español del Centro universitario de idiomas digital y a distancia (CUID) de la UNED y forma parte del equipo docente del Máster universitario en formación de profesores de español como segunda lengua, que la UNED imparte en colaboración con el Instituto Cervantes.

Published

2019-12-05

How to Cite

Criado de Diego, C. (2019). Concordant use of the existential verb ‘haber’ (there is/are) in the written language of learners of Spanish as a foreign language. Revista Signos. Estudios De Lingüística, 52(101). Retrieved from https://revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/167

Issue

Section

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